انشا فواید روزه گرفتن از نظر اسلام تحقیق در مورد فواید روزه گرفتن

ده فایده روزه گرفتن انشا در مورد روزه گرفتن فواید روزه به زبان کودکانه انشا کوتاه درباره ماه رمضان بهترین انشا درباره ماه رمضان انشا فواید روزه فواید روزه برای مغز تحقیق در مورد ماه رمضان


انشا در ادامه

انشا ماه رمضان

قیافه بچه ها همیشه سر زنگ انشا دیدنی است! وقتی آقا معلم به طرف تخته می رود و روی آن با ماژیک می نویسد: «موضوع انشا»؛ همه ی ی ی بچه ها سرک می کشند و آن ها که دورتر نشسته اند به تخته خیره می شوند. وقتی کلاس تمام می شود و زنگ می خورد، بچه ها غر می زنند که آخه چی بنویسیم؟ «ماه رمضان و فوائد روزه داری؟» امیر می گوید: «آخه روزه چه فایده داره؟» و حسن می گوید: «از کجا مطلب بیاریم؟» همین سؤال فکرم را اشغال کرده

اولین جرقه ای که ذهنم را روشن می کند تو راه خانه است.نزدیک مسجد که می رسم یاد آقا جماعت مسجد می افتم! آقا جماعت مسجد روحانی جوانی است که عبای شکلاتی خوش رنگیمی پوشد و همیشه لبخند زیبایی بر لب دارد. ازآن لبخند هایی که به تو فرصت می دهد از او بپرسی و از حاج آقا بودنش نترسی! بهترین فرصت بعد از نماز است، وقتی نماز تمام می شود چند نفر قرآن به دست گرفته اند، توی صف ایستاده اند.

گویا استخاره می خواهند. بالاخره نوبت من می شود. آقا جماعت یا همان لبخند مهربانش از من استقبال می کند: پسرم اگر بخواهی می توانم ده ها صفحه درباره ی ماه روزه و پاداش آن برایت بگویم، اما بهتر است از فکر خودت چیزی بنویسی. من چند راهنمایی بهت می کنم، درباره ی چند موضوع و رابطه ی آن با ماه رمضان، خودت فکر کن و نتیجه اش را فرداشب برای من بیاور. با راهنمایی حاج آقاتحقیق را شروع می کنم،

به خانه می روم و از کتابخانه کوچک پدرم چند کتاب برمی دارم، تا چند ساعت پیش دنبال یک مطلب کوچک برای موضوع انشا می گشتم، اما وقتی موضوعات و راهنمایی حاج آقا را شنیدم ـ با استفاده از کتابخانه ی پدرم ـ آن قدر مطلب پیدا کردم که نمی دانستم کدام را بنویسم و سرانجام این طور نوشتم:«هنگامی که لب از خوردن و آشامیدن فرو می بندیم، لحظه ها و ساعت ها به سختی و کندی می گذرند،

نگاهمان بر صفحه ی ساعت می ماند و ثانیه ها و دقیقه ها را می شمارد، بارها در ذهن خود به جمع و تفریق ساعت های گذشته و مانده از روز می پردازیم. تشنگی معنای خودرا در خشکی دهان و گلو به ما می فهماند و گرسنگی با ضعف و ناتوانی اندام ها و حالتی ویژه خودنمایی می کند، اکنون شکیبایی در همه ی ی ی لحظه ها و ساعت ها معنا می شود. از خود می پرسم یکی از موضوعات انشا من «صبر» و «شکیبایی» در ماه رمضان است،

آیا چگونه در ماه رمضان می توان به این هدیه ی خدایی یعنی «شکیبایی» دست یافت؟ پاسخی که به ذهنم می رسد این است که: نخست بیش خود یادآور شویم در چه جایگاهی ایستاده ایم و نگاه پر مهر و صفای برترین و پرشکوه ترین موجود جهان حضرت حق «جلّ جلاله» رفتار و گفتار و کردار ما را می بیند و ثبت می کند و هرگز آن را فراموش نمی کند و سپس به یاد آوریم که همه ی ی ی ثروت ها، خوبی ها و نیروها در دست او است، سپس کلام وحی

را درباره ی پاداش «شکیبایان» به خاطر آوریم! او علاوه بر آن که بارها در کلام وحی آیه هایی دارد که خداوند با صابران است و … . اما در یکی از آیه های قرآن نوید پاداشی بسیار بزرگ برای صابران داده است که از همه ی ی ی پاداش ها بزرگتر و برتر است. آن روز آقا جماعت مسجد چند موضوع درباره ی ماه رمضان پیشنهاد کرده. گفت هر یک از بچه های کلاستان می تواند درباره ی ماه رمضان و صبر، ماه رمضان و سلامتی روح و جسم،

ماه رمضان و پرستش خدا، ماه رمضان و امت های پیشین و چند موضوع دیگر بنویسد، من ماه رمضان و صبر را انتخاب کردم و وقتی پاداش صبر را بررسی کردم، دیدم خداوند رحمان برای پرستش های دیگر، پاداش های مختلفی در نظر گرفته است و گفته است که با حساب و کتاب به آن ها پاداش خواهد داد «جَزاءً مِنْ رَبِّکَ عَطاءً حِسابًا»۱ اما آن چه به عنوان پاداش صبر در نظر گرفته، چنان سترگ و حیرت انگیز است که با هیچ یک از کارهای خوب دیگر برابر نیست.

خداوند رحمان گفته است: «پاداش شکیبایان را فاقد حساب پرداخت خواهد کرد»۲ در معجم المفهرس ـ قرآن کریم فهرست واژگان قرآن ـ با واژه ی «اجر» به جست وجو می پردازم و به این نتیجه ی زیبا و شگفت انگیز می رسم که یکی از دست آوردهای پرارزش ماه رمضان و روزه های آن، رسیدن به صبر است، همان صبری که خداوند برای آن پاداشی بی حساب در نظر گرفته است. خدایا اگر این انشا و نتایج تحقیق را پیش آقا جماعت مسجد ببرم

چه خواهد شد و اگر این انشا را در کلاس بخوانم چه نمره ی خواهم گرفت؟! اما از همه ی ی مهم تر آن که خودم فهمیدم ماه رمضان چه قدر مهم است و چه موضوعاتی درباره ی آن می توان نوشت.